خواندن، نوشتن و رياضيات تنها مهارت‌هايي نيستند كه تحت تاثير اختلال ياگيري قرار مي‌گيرند. انواع ديگر اختلال يادگيري مي‌تواند شامل مشكلات حركتي (در حركت يا هماهنگي)، فهم زبان شفاهي، تميز دادن اصوات از هم، و تفسير اطلاعات ديداري باشد.

اختلال يادگيري در مهارت‌هاي حركتي (dyspraxia)

مشكلات حركتي مربوط به اختلالاتي در حركت و هماهنگي هستند، چه اين اختلالات در مهارت‌هاي حركتي ظريف (بريدن، نوشتن) باشد چه در مهارت‌هاي حركتي درشت (دويدن، پريدن).

گاهي از ناتواني حركتي به عنوان يك اختلال «برون‌داد» ياد مي‌شود.

برون‌داد به اطلاعات خروجي از مغز اشاره دارد كه مغز فرد براي دويدن، پريدن، نوشتن يا بريدن به اندام‌هاي مربوط مي‌فرستد تا اين اعمال انجام شوند.

وجود مشكل در مهارت‌هاي فيزيكي‌‌اي كه به هماهنگي دست با چشم نياز دارند، مانند به دست گرفتن مداد و بستن دكمه‌هاي پيراهن از جمله علائم نشان دهنده‌ي ناتواني حركتي در كودكان است.

اختلال يادگيري در زبان شفاهي (aphasia/dysphasia)

توانايي درك يا توليد زبان شفاهي در اين اختلال تحت تاثير قرار مي‌گيرد. زبان نيز يك برون‌داد است.

زيرا به سازماندهي افكار در مغز و انتخاب كلمه‌ي درست نياز دارد.

علائم مشكلات يادگيري زبان شامل اختلالاتي در مهارت زبان گفتاري، مانند توانايي تعريف مجدد يك داستان و رواني كلام، همچنين توانايي درك معناي كلمات، جايگاه دستوري كلمه، دستورالعمل‌ها و غيره است.

 اختلال يادگيري در كودكان

اهميت چشم و گوش در مشكلات پردازش شنيداري يا ديداري

چشم‌ها و گوش‌ها ابزار ابتدايي انتقال اطلاعات به مغز هستند. اگر هر يك از اين دو درست كار نكنند، مي‌توانند روي يادگيري اثر منفي بگذارند.

اختلال پردازش شنيداري

متخصصان قدرت شنوايي خوب را در زبان تخصصي مهارت‌هاي «پردازش شنيداري» يا «زبان دريافتي» مي‌نامند.

درست شنيدن اثر مهمي روي توانايي خواندن، نوشتن و هجي كردن دارد.

عدم توانايي در تشخيص تفاوت‌هاي ظريف بين صداها يا شنيدن صداها با سرعتي كندتر يا تندتر، بيان كلمات و درك مفاهيم پايه‌اي خواندن و نوشتن را دشوار مي‌كند.

اختلال پردازش ديداري

متخصصين از كاري كه چشم انجام مي‌دهد به عنوان «پردازش ديداري» ياد مي‌كنند.

اختلال در ادراك ديداري شامل عدم تشخيص تفاوت‌هاي ظريف در اشكال، معكوس كردن حروف يا اعداد (آيينه نويسي)، جاانداختن كلمات، جاانداختن خطوط، ادراك غلط عمق يا فاصله، و وجود اختلال در هماهنگي بين دست‌ با چشم‌ها‌ست.

ادراك بينايي مي‌تواند بر مهارت‌هاي حركتي درشت و ظريف، خواندن و درك متن، و رياضيات اثر بگذارد.

 

 

با اختلال يادگيري بچه ها چه كار كنيم؟

اختلال يادگيري در تمام سطوح و در تمام پايه هاي تحصيلي از آمادگي تا دانشگاه ديده مي شود. تشخيص بهنگام، روند بهبود را سرعت مي بخشد.

بنابراين توجه به دوره ابتدايي به ويژه پايه هاي اول و دوم در اين زمينه از اهميت بسياري برخوردار است.

در اين شرايط والدين افزون بر اينكه با مسائل تحصيلي كودك دست و پنجه نرم مي كنند، با رفتارهاي پرخطر، بي نظمي، پرخاشگري، مقاومت در برابر پذيرش قانون و رفتارهاي افراطي توجه طلبي رو به رو هستند.

درواقع مشكل يادگيري كودك در درجه دوم اهميت قرار گرفته و پدر و مادر از اين رفتارها خسته و نگران مي باشند.

به طور كلي، اين شرايط ممكن است تاثير نامطلوبي بر ارتباطات اجتماعي كودك بگذارد. زيرانقطه ضعف در يادگيري مي تواند اعتماد به نفس او را نشانه بگيرد و باعث بروز نوعي كمرويي در ميان هم كلاسي ها شود و يا به اضطراب از قضاوت هاي اطرافيان بينجامد.

در بعضي از خانواده ها كه به اين مشكل رسيدگي نمي كنند، كودك در طولاني مدت ممكن است به افسردگي نيز مبتلا شود.

 

آيا اختلال يادگيري در كودكان قابل درمان است؟

با آموزش مهارت‌ها و فعاليت‌ها و برخي بازي‌هاي مناسب در سنين پايين مي‌توان اختلال يادگيري را بهبود بخشيد.

اختلال يادگيري از بدو تولد تا پايان كلاس اول ابتدايي شكل مي‌گيرد.

اگر مورد شناسايي و درمان قرار گيرد، براي هميشه از بين مي‌رود.

در حالي كه اگر دير تشخيص داده شود، درمان آن خيلي كند مي‌شود.

در واقع، اگر كودكي در 1يا 2 مورد در مقايسه با هم‌سالان خود تاخير رشد داشته باشد، احتمال اختلال يادگيري در او وجود دارد.

اختلال يادگيري به كاربرد زبان بياني و نوشتاري مربوط مي‌شود و مي‌تواند به صورت ناتواني كامل در شنيدن، فكر كردن، صحبت كردن، خواندن، هجي كردن و محاسبات رياضي بروز كند.

البته اين دانش‌آموزان مشكل جسمي ندارند، به لحاظ سطح هوش معمولي هستند و حتي ممكن است از هوش بالايي نيز برخوردار باشند، ولي از مشكلات يادگيري در برخي دروس رنج مي‌برند.

در وهله اول، معلمان و مربيان بايد مشكل اين كودك را بپذيرند.

سپس تفاوت‌هاي فردي او را با ديگر دانش‌آموزان درك كنند.

علاوه بر اين، براي رفع مشكل كودك، به او اجازه دهند كه در برنامه‌هاي آموزشي حضور فعال و مستمر داشته باشد.

ضمن اينكه با روش‌ها و برنامه‌هاي كلينيكي، آموزشگاهي و خانوادگي همسو باشند.

اختلال يادگيري در كودكان چه علامت هايي دارد؟

 

اختلالات يادگيري در هر كودك به شكل خاصي خود را نشان مي‌دهد.

كودكي ممكن است مشكل خواندن داشته باشد و ديگري عاشق كتاب باشد اما در درك رياضي مشكل دارد.

كودكي ديگر هم ممكن است براي درك آنچه ديگران مي‌گويند يا مكالمه‌ها مشكل داشته باشد.

مشكلات يادگيري تفاوت بسياري با هم دارند اما همگي جزئي از اختلالات يادگيري هستند.

تشخيص اختلال يادگيري هميشه هم كار ساده‌اي نيست.

به علت گستردگي انواع اختلال يادگيري در كودكان هيچ علامت واضحي نمي‌توان معرفي كرد.

ليستي كه در ادامه مي‌آيد بعضي از علامتهاي جدي اختلال يادگيري است.

ممكن است همه‌ي كودكان گاهي دچار بعضي از اين علامتها بشوند.

اما آنچه احتمال وجود اختلال يادگيري را زياد ميكند عدم تسلط دائم در انجام و تكميل مهارت‌هاي خاص است.

 

ويژگيها و علامت هاي اختلال يادگيري در كودكان در پيش دبستان و سنين پيش از مدرسه

  1. مشكل در تلفظ كردن كلمات
  2. مشكل در يافتن واژه‌ي مناسب
  3. مشكل در بازي لغات هم‌قافيه (سر، در، پر)
  4. مشكل در يادگيري حروف الفبا، اعداد، رنگ‌ها، اشكال، روزهاي هفته
  5. مشكل در پيگيري دستورالعمل‌ها و آموختن روال كارها
  6. مشكل در به دست گرفتن مداد، ماژيك و قيچي
  7. اشكال در رنگ كردن تصاوير بدون بيرون زدن از خط
  8. اشكال در كار با دكمه، زيپ، قزن و يادگيري بستن بند كفش‌ها

ويژگي ها و علامتهاي اختلال يادگيري در كودكان در سنين ۵ تا ۹ سال

  1. ارتباط بين حروف و صداها برايش قابل درك نيست.
  2. در تركيب اصوات براي توليد كلمات با مشكل روبرو است.
  3. در هنگام خواندن لغات ساده گيج مي‌شود.
  4. غلط‌ املايي دائم دارد و روخواني او پر از غلط است.
  5. در يادگيري مفاهيم پايه‌ رياضي مشكل دارد.
  6. در خواندن ساعت و به خاطر سپردن ترتيب و توالي‌ها راحت نيست.
  7. در يادگيري مهارت‌هاي جديد كند است.

در مواجهه با اختلال يادگيري در كودكان هرچه سريع‌تر اقدام كنيد شانس فرزندتان را براي اينكه به حداكثر پتانسيل‌ شان دست يابند را بالاتر برده‌ايد.

علامتهاي اختلال يادگيري در كودكان در سنين ۱۰ تا ۱۳ سال

  1. در درك مطلبي كه خوانده‌ است يا مهارت‌هاي رياضي ضعف دارد.
  2. در جواب دادن به سوالات بازپاسخ مشكل دارد.
  3. در جواب دادن به سوالات مرتبط با لغات مشكل دارد.
  4. خواندن و نوشتن را دوست ندارد و از روخواني با صداي بلند اجتناب مي‌كند.
  5. در يك متن واحد يك كلمه‌ را به چند حالت تلفظ مي‌كند.
  6. مهارت‌هاي سازمان‌دهي ضعيفي دارد و نامنظم و نامرتب است.
  7. در دنبال كردن مباحث كلاسي و اظهار نظر خود مشكل دارد.
  8. دست‌خط نوشته هاي او خيلي بد است.

(سوالاتي بازپاسخ سوالاتي اند كه بر خلاف سوالات تستي با بله و خير بايد جواب آنها را خود دانش‌آموز به خاطر بياورد)

 اختلال يادگيري در كودكان

دانش آموزان داراي اختلال يادگيري چه ويژگي‌هايي دارند؟

 

  • بهره هوشي متوسط و بالاتر دارند.
  • از نظر حواس 5 گانه (بينايي و شنوايي و…) سالم ند.
  • از نظر پيشرفت درسي و عملكرد تحصيلي نسبت به سن و هوش ضعيف هستند.
  • مشكلات زباني شامل اختلال زبان دركي و يا بياني، وارونگي كلمات و… دارند.
  • به مباحثي كه مطرح ميشود جوابهاي نامربوط مي‌دهند.
  • حواس پرتي دارند و جزييات مهم را فراموش مي‌كنند.
  • اعتماد به نفس شان پايين است.
  • در زمينه‌هاي درسي تحصيلي انگيزه‌ زيادي ندارند.
  • فعاليت‌هاي آموزشي و درسي را با تاخير انجام مي‌دهد.
  • از پرداختن به فعاليت‌هاي آموزشي طفره مي‌رود.
  • حافظه ضعيف دارد و مطالب را زود فراموش مي‌كند.

 

براي اختلال يادگيري در كودكان چه كار كنيم؟ نكات زير را رعايت كنيد:

  1. با كودك صحبت كنيد و به صورت واضح او را از مشكلي كه در زمينه يادگيري دارد آگاه كنيد.
  2. به كودك يادآوري كنيد در يادگيري و آموزش نياز به روش متفاوتي دارد.
  3. نقاط قوت و استعدادهاي كودك را بشناسيد و براي پرورش آنها مشوق او باشيد.
  4. در روشهايي كه براي كمك به يادگيري موثر است همراه كودك باشيد.
  5. تلاش‌هاي او را براي رسيدن به موفقيت ارج بگذاريد و حامي او باشيد.
  6. زماني كه او مشغول مطالعه است براي او يك مدل و الگو باشيد.
  7. اهداف و انتظارات خود را واقع بينانه كنيد.
  8. با معلمين و اعضاي مدرسه همكاري كنيد.
  9. زماني كه كودك شما مي‌خواهد حرف بزند، به او گوش دهيد.
  10. از او به خاطر مشاركت در انجام كارهاي مدرسه و قابليت‌هاي خاصش تشكر كنيد.
  11. او را تصديق و تاييد كنيد.
  12. با اتكا به متدهاي رفتاري انگيزه كودك را براي فعاليت‌ بالا ببريد.
  13. اگر مشكل توجه و تمركز دارد با دارو به او كمك كنيد.
  14. اين كودكان نيازمند آموزش‌هاي خاص توسط يك مدرس متخصص هستند.
  15. به كودك مهارت‌هاي اجتماعي را آموزش دهيد.
  16. اختلال كمبود توجه و بيش فعالي و اوتيسم اختلال يادگيري نيست.
  17. خيلي ساده و آسان اين كودكان را دوست بداريد و حمايت كنيد.

مقالات زير ميتواند براي شما جذاب باشد:

براي خواندن هر كدام از مقالات زير كافي است روي نوشته هاي آبي كليك كنيد.

ويژگي كودكان باهوش را بدانيد! آيا فرزند شما باهوش است؟

تفكر خلاق در كودكان چگونه فعال ميشود؟تفكر خلاق چيست؟(جامع)

بازي تقويت هوش و حافظه كودكان كه نميدانيد و معجزه ميكند!

عقب ماندگي ذهني در كودكان چيست ؟ و چگونه بوجود مي آيد؟


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: ،


تاريخ : ۲۸ مهر ۱۳۹۸ | ۱۲:۱۳:۵۱ | نویسنده : باقري | نظرات (0)
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :
[ ]
.: Weblog Themes By Bigsite :.