هميشه كسب و كارهايي هستند كه موفقيت هاي آن ها بيش از پيش غير قابل تصور است. اين كسب و كارها توسط افرادي راه اندازي و مديريت مي شود كه يك هدف بزرگ داشته اند. همه چيز در واقع از يك تصميم دروني شروع شده است. هرچقدر كه سيستم سازي پيشرفته داشته باشند و نيروي كار زيادي در خدمت شان باشد باز هم توسط يك شخص مديريت مي شوند.

در اين مقاله از سايت مخاطب قصد داريم مشخصه هاي كسب و كارهاي ميليارد دلاري را با شما در ميان بگذاريم. اگر شما هم دوست داريد كسب و كارتان پيشرفت چشمگيري داشته باشد بايد مثل كسب و كارهاي بزرگ فكر و عمل كنيد.

پيشنهاد مي كنيم در اين مقاله هم همراه ما باشيد. اين يكي از مهم ترين مقالات سايت مخاطب است كه بايد چندين بار مطالعه اش كنيد.

 

تفاوت كسب و كارهاي بزرگ و كوچك

كسب و كارهايي كه به موفقيت هاي دست نيافتني مي رسند ويژگي هاي منحصر به فردي دارند. آن ها اساسا با كسب و كارهاي معمولي تفاوت هاي زيادي دارند. آن ها هدف مشخصي دارند و درآمدشان به صورت تصاعدي در حال افزايش است.

كسب و كارهاي ميلياردي هميشه به سود بيشتر فكر مي كنند و داراي تيم قوي و منسجمي هستند. هيچ كارآفريني نمي تواند تنهايي يك كسب و كار با رشد بالا را مديريت كند. به همين دليل همه كسب و كارهاي بزرگ نيروي انساني كار بلدي دارند. ويژگي هاي كسب و كارهاي با رشد بالا زياد هستند كه در ادامه بيشتر در مورد آن ها صحبت مي كينم.

به همين دليل در اين مقاله از سايت مخاطب قصد داريم شما را با ويژگي هاي كسب و كارهايي كه سود بالايي دارند و هميشه رو به رشد هستند آشنا كنيم.

اين مقاله قسمتي از گفته هاي دن نوريس كارآفرين برتر سال 2017 و نويسنده كتاب هاي پرفروش “استارت آپ 7 روزه” و “ماشين محتوا” در سايت آمازون است.

 

10 مشخصه كسب و كارهاي سودآور بزرگ

پس از ۹ سال كارآفريني، پستي و بلندي هاي بسياري را پشت سر گذاشته ام. كسب و كاري كاملا شكست خورده داشته ام. به مدت هفت سال كسب و كاري راكد داشته ام و همچنين كسب و كارهاي ديگري كه در كمتر از يك سال به رشدي چندين ميليون دلاري رسيدند.

من آموخته ام كه برخي از كسب و كارها اساسا ايجاد شده اند كه رشد كنند و برخي ديگر نه. من توجه ويژه اي به دنياي استارتاپ داشته ام، جايي كه در آن رشد ستايش مي شود در حالي كه اجتناب از پذيرفتن كسب و كارهاي كوچك توصيه مي شود.

به واسطه تجربيات شخصي و مشاهداتم از شركت هاي موفق به ويژه آنهايي كه در اولين كتابم استارتاپ هفت روزه به آنها پرداخته ام اين ويژگي ها را به ده مشخصه شركت هاي با رشد بالا محدود كرده ام. اگر اين ها در كسب و كار شما موجود نيستند. شما با اشكال مختلفي از بازاريابي دست و پنجه نرم خواهيد كرد.

وقتي فردي قادر به رشد دادن كسب و كار خود از طريق بازاريابي محتواي مقياس پذير، متمايز، و باكيفيت نيست حتما در مسير طراحي كسب و كارش مشكلي اساسي وجود دارد. كسب و كارهايي از اين دست يك يا همه اين مشخصه ها را ندارند.

من اين ويژگي ها را در كسب و كارهايي ديده ام كه طراحي شده اند تا بدون حضور بنيان گذاران شان در جهت رشد گام بردارند. اگر قصد داريد بر روي ساخت يك ماشين محتوا تمركز كنيد، نياز به چيزي داريد كه بدون حضور و توجه مداوم شما رشد كند.

ممكن است بعضي از اين ويژگي ها شما را به چالش بكشد. ضرورت، همه به دنبال ساخت استارتاپي با رشد بالا نيستند. با اين وجود، به جاي چشم پوشي بي درنگ از اين ويژگي ها، تشويق تان مي كنم كمي زمان براي مرور پيامدهاي احتمالي كسب و كارتان اختصاص دهيد.

اگر فكر مي كنيد چيزهايي هستند كه با اعمال آنها مي توانيد كسب و كار بهتري راه اندازي كنيد، منطقي است كه آنها را هم اكنون پياده سازي كنيد تا بدين ترتيب با شروع بازاريابي محتواي خود، نتيجه بهتري از آن بگيريد.

 

آنها اساسا سود آور هستند

چنانچه در يك كسب و كار توسعه يافته، بنيان گذار قادر به انجام همه كارها نباشد چه اتفاقي مي افتد؟

اگر در كسب و كار شما حاشيه سود طوري تعيين شده باشد كه نتوانيد با جايگزين كردن كسي به جاي خود همچنان سود كنيد، به دردسر افتاده ايد.

برخلاف آنچه كه مي شنويد، حل اين مشكل اصلا ساده نيست. شايد فكر مي كنيد تنها كاري كه مي شود كرد افزايش قيمت هاست، اما اين كار مشتري هاي شما را به سمت رقبايتان با قيمت هاي پيشنهادي مناسب تر سوق ميدهد.

ممكن است كسب و كار شما اساسا سودآور نباشد.

در اينجا يك محاسبه كاملا ساده آورده شده است كه توصيه ميكنم صاحب هر كسب و كاري آن را انجام دهد:

هرچه را كه صرف خدمت رساني به مشتري مي شود مشخص كنيد. كاركنان X، Y چند ساعت بايد كار كنند تا وظايفشان را انجام دهند، و هزينه براي هر نفر چقدر است؟

فرض كنيد كسب و كارتان در حد و اندازه معقولي است و همه ابزارها و فن آوري هاي لازم براي مديريت تعداد مناسب و منطقي از مشتريان را هم در اختيار داريد.

هزينه ها را بين اين مشتريان تقسيم كنيد تا به تخميني از هزينه خدماتتان دست يابيد. اين عدد را در نظر گرفته، و حداقل آن را دو برابر كنيد. اين عدد، قيمت شماست.

اين ميزان را از مشتري طلب كرده و ببينيد آيا كسب و كارتان رشد مي كند يا خير. اگر اين اتفاق نمي افتد، مشكلي وجود دارد و هيچ مقداري از محتوا نمي تواند مشكل كسب و كاري را كه اساسا سودآور نيست برطرف كند.

قيمت گذاري به خودي خود مقوله اي پيچيده است، اما بسياري از كسب و كارها اين محاسبه ابتدايي را انجام نداده، و نهايتا يك كسب و كار بدون سود را پيش مي برند. بنابراين نمي دانند كه چرا بازاريابي محتوا برايشان كسب و كاري سودآور نمي سازد.

 

آنها در بازاري بزرگ فعاليت مي كنند

توصيه اي رايج در كسب و كار به شما مي گويد يك گوشه موفق كوچك پيدا و آن را دنبال كنيد. من اين توصيه را دوست ندارم، و نمي بينم كه شركت هاي موفق با رشد بالا چنين كاري بكنند.

تفاوت اصلي بين اولين و سومين كسب و كارم در بازاري بود كه در آن قرار داشتيم. اولين كسب و كارم يك آژانس وب شكست خورده كسب و كارهاي محلي در منطقه جغرافيايي خودم را هدف قرار مي داد. درحالي كه، سومين كسب و كارم -يعني وردپرس كرو- براي همه افراد در سرتاسر دنيا كه از وردپرس استفاده مي كنند در دسترس است (هفتاد ميليون وب سايت).

قرار داشتن در يك بازار بزرگ منجر به رشد ثابت بالا و در بعضي مواقع غيرقابل مديريت است. همچنين اين بدان معناست كه ما مي توانيم با محتوايمان توسعه پيدا كرده و از يك جامعه وسيع يك پشتيباني عظيم ايجاد كنيم.

بازاريابي محتواي شما كم و بيش در دسترس كل مردم دنياست. اگر راهي پيدا كنيد تا كسب و كار شما را هم در دسترس همگان قرار دهد، آن گاه محتواي شما به مراتب توان بيشتري خواهد داشت.

 

آنها به طور طبيعي در طول زمان دارايي توليد مي كنند

تمامي كمپاني هاي با رشد بالا دارايي هايي دارند كه آنها را از كمپاني هاي ديگر مجزا مي كند. اين دارايي مي تواند مالكيت معنوي نرم افزار افراد آنها و يا حتي برندشان باشد.

اين چيزي است كه كسب و كارهاي كوچك معمولا به آن فكر نمي كنند، اما سرمايه گذاران كمپاني هاي بزرگ شديدا روي آن متمركز هستند.

پرسش آنها اين است كه: “چه چيزي باعث مي شود كه شخصي از همراه شدن با شما و دريافت چيزي كه ارائه مي دهيد خود داري كند؟” براي كسب و كارهاي كوچك كه تازه آغاز به كار كرده اند دشوار است بر اين اساس موفقيت شان را بنا نهند، اما اين پرسش، ارزش فكر كردن در آينده را دارد.

آيا كسب و كار شما طوري ساخته شده است كه كار را براي رقبا بسيار ساده كند؟ به طوري كه با شما همراه شده و كارتان را انجام دهند؟ آيا مشتريان مي توانند به راحتي شما را ترك كرده و به سراغ ديگران بروند؟

اگر چنين است، راه حلتان براي اين مشكل چيست؟ آيا مي توانيد بر روي برند، افراد، يا موضوعات ديگر سرمايه گذاري كنيد؟ آيا مي توانيد حفاظت هاي قانوني مانند علامت تجاري را در اختيار داشته باشيد؟ آيا قادريد تخصصي فني يا چيزي فيزيكي و واقعي ايجاد كنيد؟

 

آنها يك متمايز كننده ربط پذير ساده دارند

من متوجه شدم كه كمپاني هايي با رشد بالا گرايش به دنبال كردن مشكلات موجود داشته و آنها را با روش هاي منحصر به فردي حل مي كنند.

به اين معنا كه آنها مجبور نيستند مردم را متقاعد كنند كه مشكلي اساسي وجود دارد و سپس راه حل آن را ارائه دهند. مردم مشكلات اساسي را مي دانند و پيشاپيش حاضرند براي راه حلشان پول پرداخت كنند. كمپاني هايي با رشد بالا تنها بايد بر روي يك عامل متمايز كننده تأكيد داشته باشند، كه در حالت ايده آل چيزي است كه مردم در مورد آن صحبت مي كنند، چرا كه آن مسئله برايشان مهم است.

 

مثال هايي از اين دست عبارتند از:

  • وردپرس كرو: مشابه يك توسعه دهنده وب است با اين تفاوت كه هفت روز هفته و ۲۴ ساعته مشكلات وب را حل مي كند.
  • اوبر: شبيه تاكسي است، با اين تفاوت كه تميز تر، امن تر، ارزان تر، وخوش بوتر است، و واقعا به محض فراخواني سر مي رسد.
  • ايربي آندبي: شبيه هتل است با اين تفاوت كه شما در قبال پرداخت هزينه كمتر، خدمات بيشتري دريافت مي كنيد.
  • ترلو شبيه كاغذهاي يادداشت چسبان است با اين تفاوت كه مي توانيد در كامپيوترتان از آن به صورت نرم افزار استفاده كنيد. .
  • اورنوت: شبيه به مغز شماست با اين تفاوت كه با آن هرگز مطالب را فراموش نمي كنيد.

 

اگر جمله بعد از “با اين تفاوت كه”، چيزي باشد كه مشتريان را ترغيب به گفتگو درباره آن كند، پس شروع خوبي در حال وقوع است. اگر كسب و كار شما جنبه متمايزي ندارد، يا جنبه اي دارد كه مشتريان به آن توجه نكرده و درباره آن صحبت نمي كنند، در مخمصه گرفتار شده ايد.

 

آنها بر افزايش مداوم در آمد، با يك ميزان رو به رشد تمركز مي كنند

همه درآمدها يكسان نيست. قابليت پيش بيني در كسب و كار به شدت دست كم گرفته ميشود. به طور كلي كسب و كارهايي كه در درازمدت موفقند، داراي يك مدل پيش بيني درآمدي هستند. شرايط براي كسب و كارهايي كه افت و خيزهاي شديد دارند، آنهايي كه با مشتريان شان پروژه اي كار مي كنند، و آنهايي كه ماه هاي بالا و پايين دارند بسيار سخت تر است.

اگر كسب و كاري با درآمد ثابت ماهيانه داريد، در اين صورت كار ساده تر خواهد بود. شما مي توانيد بر روي ابزارها، فن آوري، و نيروي كار موردنياز براي رشد سرمايه گذاري كنيد، چرا كه مطمئنيد قادر به تأمين هزينه هاي ماه بعد هستيد. مي توانيد مشتريان يا پروژه هاي مشخصي را رد كنيد، زيرا از قبل درآمد پايه خوبي داريد. همچنين مي توانيد حاشيه سود و جريان گردش ماليتان را با دقت تخمين بزنيد.

اگر درآمد حاصل از كسب و كارتان تناوبي و متغير است، به اين فكر كنيد كه چطور ميتوانيد آن را ثابت تر كنيد. درآمد كمتر اما ماهيانه و تكرار شونده – مادامي كه حاشيه سود قابل قبولي داريد مي تواند در دراز مدت انتخاب بهتري باشد.

همچنين مهم است كه در طول زمان، از هر مشتري در آمدي منطقي داشته باشيد (اين، ارزش مادام العمر ناميده ميشود). ايجاد كسب و كاري با فروش محصول بيست دلاري براي يك بار، به مراتب دشوارتر از كسب و كاري است كه عضويت ماهيانه هشتاد دلاري مي فروشد. اگر شما ارزش مادام العمر معقولي نداشته باشيد، بابت سخت كار كردنتان براي جلب توجه و اعتمادسازي، پاداش شايسته اي نصيبتان نخواهد شد.

 

آنها روي يك برند به ياد ماندني سرمايه گذاري مي كنند

طراحي و اجراي كلي از ناچيز شمرده شده ترين راهبردهاي بازاريابي در كسب و كارند. من دريافته ام كه بيشتر شركت هاي تازه تأسيس موفق، داراي برندهاي جمع و جور، به ياد ماندني، و خوب اجرا شده اند. آنها در محاوره ها راحت استفاده شده و مانند مواد اشتعال زا دهان به دهان مي چرخند.

به عباراتي مثل “ما يك اوبر گرفتيم”، “در اسلك قرارش بده”، فكر كنيد.

اطمينان حاصل كنيد كه به ساختن يك برند واقعي در كسب و كارتان فكر كرده ايد، نه فقط يك وب سايت با مجموعه اي از كلمات كليدي، بلكه يك برند قوي –كامل، كوتاه و به خاطر سپردني- كه با يك طراحي در سطح جهاني به خوبي اجرا شده و معرف ارزش مشخصي باشد.

مردم دوست دارند عاشق برند شوند، بنابراين به اين جنبه از كسب و كارتان بها دهيد. اگر چه كسي به شما نمي گويد كه به دليل عدم اعتماد به طراحي برندتان تصميم دارد شما را ترك كرده و مشتري رقيبتان شود، اما در عمل، پيوسته اين اتفاق مي افتد.

به خاطر داشته باشيد كه شما طراح نيستيد. به محض اينكه كسب و كارتان را راه اندازي و اجرا كرديد، اين موردي است كه بايد آن را جدي گرفته و از كمك واقعي ديگران و نه فقط دوستان فيس بوكيتان – بهره مند شويد.

طراحي را پيدا كنيد كه بتواند كاري با كيفيت بالا برايتان انجام دهد. در اين صورت مي توانيد واقعا رقابت كنيد و يا حتي در بين رقبا عالي باشيد.

بهترين بخش كار اين است كه محتوا يك برندسازي بزرگ است. اگر بتوانيد بر روي طراحيتان متمركز شده و محتوايي در همان سطح توليد كنيد، ارسال پيام هايي مشابه توأمان در طراحي و محتوا- به صورت انفجاري عمل خواهد كرد.

 

آنها گروهي آغاز مي شوند نه انفرادي

بسياري از كارآفرينان تك نفره با اين مشكل مشابه دست و پنجه نرم مي كنند: بنيان گذار مسئول امور مختلف زيادي است. اين امر تا زماني جواب مي دهد كه بنيان گذار قابليت انجام آن كارها را داشته باشد.

بسيار بعيد است كه يك كمپاني قابل قبول تنها توسط يك نفر و نه يك تيم بنيان گذار ايجاد شده باشد. اگر نگاهي به دنياي كسب و كارهاي نوپا بيندازيد متوجه اين موضوع مي شويد.

تقريبا تمامي استارتاپ هايي كه به ذهنم مي رسند يك تيم بنيان گذاري داشته اند.

پاول گراهام، بنيان گذار واي كامبينيتر و يكي از متخصصان پيشتاز جهاني در استارتاپ، از بنيانگذار يكنفره به عنوان اصلي ترين دليل شكست استارتاپ ها ياد مي كند.

مراكز رشدي كه به دنبال يافتن استارتاپ هايي با بالاترين پتانسيل سرمايه گذاري بر روي آنها، و رشدشان هستند، به ندرت شركت هاي بدون تيم بنيان گذاري را مي پذيرند.

سرمايه گذاران بندرت در استارتاپ هايي با يك بنيان گذار سرمايه گذاري مي كنند.

يك شخص تنها حتي با داشتن همه مهارت هاي لازم براي راه اندازي يك كسب و كار خوب مانند اسبي تك شاخ است. شايد موجود باشند؟ شايد هم نه؟ من كه تا به حال يكي از آنها را هم نديده ام.

مثل هر كارآفريني، دوست دارم فكر كنم كه همه كارها را خودم انجام مي دهم و از همه چيز سر در مي آورم.

اما من هيچ موفقيتي به دست نياوردم، تا اينكه كسب و كار را با شخص ديگري راه اندازي كردم.

راه اندازي يك كسب و كار، فراز و نشيب هاي بسيار زيادي دارد. به تنهايي از عهده آن برنمي آييد، حتما يك نفر را با خود همراه كنيد.

به اين پرسش بيشتر و عميقا فكر كنيد. آيا شما حقيقت يك كارآفرين بسيار خوب و يك بازارياب محتوا در سطح جهاني هستيد؟

وقتي كه وردپرس كرو را راه اندازي كردم، پذيرفتم كه از نصف شركت چشم پوشي كنم تا بتوانم كار را با فرد ديگري شروع كنم. در عرض دو سال، شركت پنج برابر بزرگ تر از آخرين كسب و كارم بعد از هفت سال شد. ترجيح مي دهم صاحب نيمي از يك شركت ميليون دلاري باشم تا صاحب كل شركتي ۱۵۰ هزار دلاري.

 

آنها نه گفتن را بلد هستند، و گاهي اين كار را مي كنند

كسب و كارهاي بزرگ، انتخاب مي كنند كه قصد انجام چه كاري را دارند و آن را بي نهايت عالي انجام مي دهند. رسيدن به سطح جهاني عموما بسيار زمان بر بوده، و به افراد زياد و ميزان قابل توجهي پول نياز دارد.

اگر كسب و كار شما به جاي يك وظيفه اصلي بر روي چندين موضوع تمركز دارد، مي تواند نشانه آن باشد كه شما به دردسر افتاده ايد. ممكن است اعتماد لازم به توانايي هاي خود براي قرار گرفتن در كلاس جهاني و جذب مشتري هاي لازم را نداشته باشيد.

ربط دادن راه حل هاي بي ثمر به خدمات اصلي تان مشكلي را حل نمي كند. اين امر تنها كسب و كار شما را پيچيده تر كرده و احتمال وارد شدن به يك مدل كسب و كار اساسأ غير سودآور را افزايش مي دهد.

“نه” گفتن را ياد بگيريد. در عوض، در يك موضوع خاص به سطح كلاس جهاني برسيد. مطمئن شويد كه مي توانيد با استفاده از مهارت هاي بازاريابي محتواي خود، توجه بسيار زيادي را جذب آن موضوع كنيد، به گونه اي كه تقاضاي زيادي براي آن وجود داشته باشد.

 

آنها قدرت رشد ماهيانه را درك مي كنند

در بالا به درآمد ثابت اشاره كردم، اما اجازه دهيد قدرت رشد ماهيانه را با يك مثال شرح دهم. فرض كنيد در حال حاضر كسب و كار شما ماهيانه شش هزار دلار درآمد دارد، و هر ماه اين درآمد پانزده درصد افزايش مي يابد. پس از دو سال، شما صاحب كسب و كاري با سود ساليانه دو ميليون دلار هستيد.

پس از سه سال، داراي كسب و كاري با سود ساليانه ده ميليون دلار هستيد.

البته، رشد از دو به ده ميليون دلار در يك سال اصلا ساده نيست. با اين وجود، اين مثال قدرت رشد ماهيانه را نشان مي دهد. كسب و كارهاي بزرگ اين امر را درك مي كنند و عميقا به آن توجه دارند.

زياد به اين فكر نكنيد كه در سال چقدر پول در مي آوريد. در عوض، به اين فكر كنيد كه هر يك ماه چقدر رشد خواهيد كرد. با درك اين موضوع، مي بينيد كسب و كارتان رشد چشمگيري داشته است.

به علاوه، اين راه خوبي براي فكر كردن به معيار سنجش محتوايتان است. من متوجه شدم نرخ بازديد از وبلاگ ما در روزهاي اوليه راه اندازي ماهيانه حدود پنج درصد رشد داشته است. اگرچه در نگاه اول زياد به نظر نمي رسد، اما با رشد ماهيانه ثابت قبل از اينكه متوجه بشويم ماهيانه ده ها هزار بازديد كننده داشتيم.

منبع : مخاطب


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: ،


تاريخ : ۱۹ تير ۱۳۹۸ | ۱۲:۲۸:۲۰ | نویسنده : باقري | نظرات (0)
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :
[ ]
.: Weblog Themes By Bigsite :.